לאן נעלמה קנגרו תום? / יצחק זמיר


מוציא לאור: שוקן
שנת הוצאה: 2021
סוגה: ילדים
מס' עמודים: 200


הספר "לשחרר את קנגורו תום" יצא בשנת 2020 וסיפר הרפתקה שעבר יצחק זמיר, המחבר יחד עם  קנגורו בשם תום. בסופו של הספר, קנגורו תום נעלמה, וזמיר לא הספיק להפרד ממנה. בעקבות בקשות מהקוראים (ובעיקר בעקבות בקשה אחת ספציפית), יוצא הסופר במסע להבין לאן נעלמה קנגורו תום. כמו בספר הראשון בסדרה, המסע הופך להרפתקה שלמה ומסובכת, ואנחנו שומעים על כל צעד וצעד בדרך. זמיר נעזר באשתו, נכדיו, ברשתות החברתיות, בחיות שפגש בספר הקודם, ועוד..

על הכריכה נכתב כי הספר מתאים לילדים וגם להורים. אורכו 200 עמודים, והוא מחולק לחלקים ופרקים. הכתיבה היא בגוף ראשון ופונה ישירות אל הילדים – ככה שילדים שכבר רכשו קריאה יוכלו להנות מקריאה עצמאית ומספר שמדבר אליהם בגובה העיניים. בסופו של כל פרק גם קיימת פנייה ישירה לילדים עם שאלה שקשורה לתוכן הפרק – חומר למחשבה מהסופר שאפשר לדון עליו עם המשפחה. בספר משולבים מדי פעם איורים צבעוניים שממחישים את ההתרחשות בפרק. כל איור מופיע על עמוד שלם שמוקדש לו, ולא משובצים בטקסט.

הספר אמנם מספר סיפור דמיוני, אך נוגע בהרבה נושאים משמעותיים ורלוונטיים לחיי היום-יום של הילדים. קשרים בין אישיים במשפחה ובין חברים, בחירה חופשית והגבולות שלה, התנהלות ברשתות החברתיות, קהילות וקבוצות ועוד. דרך החוויות של יצחק, של קנגורו תום ושל שאר הדמויות המעורבות בסיפור, הילדים לומדים על רגשות, התנהגויות ואפשרויות.

אספר לכם יותר בפירוט על נקודה אחת שמופיעה בספר – במסגרת הניסיונות לעזור לסבא יצחק, נכדיו פרסמו מודעות ברשתות החברתיות. אדם זר פנה אל הנכדה הבוגרת, דניאלה, אמר לה שראה את קנגורו תום וניסה לקבוע איתה פגישה תוך המלצה לשקר להוריה. אימה של דניאלה הייתה מעורבת בסיפור, התקשרה למשטרה והאדם נעצר. לנו כמבוגרים ברור מה עומד מאחורי החלק הזה, אך ילדים שיחשפו לתוכן הזה כנראה יצטרכו תיווך – למה היה צריך להתקשר למשטרה? למה עצרו את הזר? וכו'. כמו שאר הספר, הקטע היה כתוב בהתאמה לגיל הקוראים, ועדיין זו נקודה שגם לי כמבוגרת הייתה פחות נעימה לקריאה. לדעתי זה נושא קצת כבד לגיל שהספר מיועד עבורו, ואולי אם כבר הוכנס לספר היה ראוי להכניס אמירות ברורות על איך לנהוג בסיטואציה ולא רק לתת לעלילה להמשיך מסביב.

לסיכום, "לאן נעלמה קנגורו תום?" הוא מעניין, כיפי ומצחיק, ולצד זאת מעלה לחשיבה נושאים רציניים ופותח מקום לשיח ודיונים עליהם. אני מאמינה שילדים יהנו וילמדו ממנו, בעיקר אם ההורים יהיו איתם בקריאה ובשיח שסביבה.

כתיבת תגובה