כתב כמויות / ורד גלאון


מוציא לאור: שְׁתַּיִם
שנת הוצאה: 2022
סוגה: פרוזה
מס' עמודים: 252


יסמין היא אדריכלית שהתעייפה מהמקצוע. אחרי שתיכננה ופיקחה על בנייתם של עשרות בתים, היא מרגישה את השחיקה והצורך לרענן את חיי היום-יום שלה. בנקודה זו אנחנו פוגשים את יסמין, ומלווים אותה שנה קדימה, לתוך הפרויקט האחרון שהיא הסכימה לקחת על עצמה – תכנון ובניית הבית לאקס המיתולוגי שלה יוחאי, ואשתו סמדר. הפרויקט האחרון הזה מוביל אותה לכיוונים וחוויות לא סטנדרטיים, מעמיד אותה בסיטואציות שמעלות לה שאלות גדולות לחשוב עליהן, ובגדול מוציא אותה מאיזור הנוחות שהייתה בו. 

יסמין אינה גיבורה שמרבים לפגוש – היא רווקה ללא ילדים, מתקרבת לגיל 40, ושלמה עם מצבה. גם הספר עצמו שונה בנוף של ספרי הפרוזה. הוא עוסק בנושאים מורכבים ועמוקים, בלי לפרוש אותם בבירור על פני העלילה. לא היו הרבה חלקים בספר שהרגשתי בהם הבנה לאן הוא הולך – וזה היה מרענן, מפתיע ומוצלח. הסיפור בנוי בצורה טובה ומעניינת, ומשובצות בו סיטואציות יום-יומיות לצד כאלו יותר מיוחדות ושונות. בין אם מדובר בראשונות ובין אם בשניות, התיאורים נעימים ומדוייקים, והחוויות מאוד אנושיות ונוגעות ללב. 

"כתב כמויות" הוא ספר הביכורים של ורד גלאון, אדריכלית במקצועה. העלילה משלבת את חייה המקצועיים של יסמין יחד עם חייה האישיים, ולתחושתי גלאון הצליחה להעביר לנו הקוראים את הפן הקצועי בצורה מעולה. עוד נושא שהספר עוסק בו מקרוב הוא יחסי היהודים-ערבים בישראל. מבלי להכנס ליותר מדי אג'נדות, אנחנו חווים יחד עם יסמין מפגשים עם ערבים ישראלים ולומדים על המורכבויות בחייהם ובקשר שלהם עם היהודים. ישנם כמה חלקים בספר בהם משתמשים במילים וביטויים בערבית, או מנוהלות שיחות שלמות – לי אישית היה קצת קשה איתם מכיוון שאני לא מבינה כמעט מילה בערבית. יכול להיות שזה נכתב ככה בכוונה כדי להגביר את תחושת הזרות.

לסיכום, "כתב כמויות" הוא ספר מעניין, שונה, ועמוק. קראתי אותו באפליקציית "עברית" ומצאתי את עצמי מתקדמת בו גם כשהיו לצידי ספרים פיזיים שחיכו לי. הסוף הפתוח שלו משאיר אותנו עם מחשבות ותהיות על מה קרה בהמשך. נהנתי מהספר מאוד, ואני ממליצה לכם לנסות גם 🙂

כתיבת תגובה