ספר החרקים הגדול / יובל זומר


מוציא לאור: שוקן
שנת הוצאה: 2022
סוגה: ילדים
מס' עמודים: 64


בואו להכיר מקרוב את עולם החרקים – חיפושיות, פרפרים, זבובים, עכבישים ועוד מינים רבים ומגוונים. יש עובדות שנכונות לגבי כל החרקים – אין להם עצמות בגוף, הם גרים במקומות חשוכים, והם קטנים מאד ביחס לבני אדם. ויש הרבה דברים שמבדילים אותם אחד מהשני – מספר הרגליים, מחושים, מבנה הגוף ועוד.
יובל זומר כתב ואייר ספר גדול ומקיף, בעבודה משותפת עם מומחית החרקים ברברה טילור והיועץ המדעי ד"ר זהר ינאי. התוצאה מרהיבה ומלאת עניין ופרטים.

בדומה לסדרת המוזיאונים של ההוצאה, "ספר החרקים הגדול" יכול להתאים למגוון רחב של גילאים – אפשר לעלעל ולהקריא חלקים ממנו לילדים שעוד לא קוראים, ואלו שכן כן יוכלו לעיין ולקרוא בו באופן עצמאי, ברצף או לפתוח בכל פעם עמוד אחר שמעניין אותם היום. האיורים יפהפיים, צבעוניים ומדוייקים. התוכן המדעי בספר נשאר ברמה קלילה ומתומצתת שמתאימה לילדים צעירים. 

מעבר להיכרות הכללית עם החרקים והמשפחות אליהם הם שייכים, קיימים עמודים שמרחיבים על תהליך הגדילה של חרקים, על התפקיד שלהם במערכות האקולוגיות באופן כללי ובחקלאות באופן ספציפי, על הדרך בה הם נעים וגם כפולת עמודים שמוקדשת לחרקים שאנחנו פוגשים בבית ובמקומות סגורים אחרים.

הספר אינו בגודל סטנדרטי, ויחסית כבד – הוא יותר מתאים לקריאה בזמן הפנוי מאשר כסיפור לפני השינה. הוא גם מכיל שאלות והפעלות לקוראים – ושולח אותם להעמיק בציורים כדי למצוא את החרקים עליהם הם לומדים מהטקסט. בסוף הספר מחכים עמודים עם פתרונות להפעלות, וגם מילון למונחים כלליים שכדאי להכיר ומפתח נושאים מסודר לפי הא'-ב'.

כמו שכתבתי על הספרים האחרים של זומר – החוויה של הקריאה בספרים היא לא רק מלמדת אלא מלאה בגיוון, צבעים, ויופי. זה עוד ספר שמעבר לתוכן ענייני מכיל גם איורים מושקעים ונותן לקוראים חוויה של צפיה ביצירת אומנות. אני בהחלט ממליצה עליו כבר מגיל צעיר, להיכרות עם החרקים הסובבים אותנו והבנה שהם חלק מהעולם בדיוק כמונו.

כתיבת תגובה